Drop your link here..nnti leh melawat..

Member2 blogger

My Heartbeat

Tuesday, December 7, 2010

Tengkujuh's Best Friend

Bulan doblas ni sume org tau musim cuti skolah. Bulan yg paling best utk cikcu cikgi sekalian (termasukla aku) menggoyangkan kaki sbb dh skolah cuti, bdk2 cuti..ckgu nk ajar sape? agak2 dh ujung bulan pegi je atm grenti ada gaji..Sila jgn jeles ye orang yg kena keje d bulan doblas. Muahaha (gelak jahat) Leh balik kampung!! yeayyyyyy!!! sroooooooooooooottttt segarnya udara kampung..nyammmm~ Hubby?? hahaha tinggal je dia kat Johor. Biar dia OT kaw2 punye ujung2 bulan cocok kat bank...besh!! (Mampos kalo dia baca) Sorry sorry..hehehee..balik sminggu je pon nak jenguk mak ayah yg kurindui. Sabtu ni dh kena balik Johor dah (T_T)







Bulan doblas gak sinonim dengan musim ujan..musim bertapa kt umah sbb xleh nk jenjalan sgt. xbesh jelan2 musim ujan nnti basah. jalan pn lopak2. Bulan doblas ni ada satu makanan glemer. kalo mula je musim tengkujuh msti byk gerai2 bukak sbb nk jual makanan ni..sodapppp wa cakap lu..nama dia PUTU HALBA..hohhh xkenal putu halba?? memang jakun btol.hahahaha..pssstt..hubby aku pn xkenal gak putu. bila dia balik sini sabtu lepas ngantor aku balik kampung sempat jugak la dia pekena putu halba ni. dia kata kt johor mmg dia xpenah jumpa putu halba.owait..bawah ada pic putu halba nnti leh la berkenalan ek..

apsal putu halba muncul di musim tengkujuh?? aku pn xmaster sgt bab2 putu ni.yg aku master bab makan putu je. tp setau aku putu halba ni buat dgn ubi kayu. ubi kayu kn dia duk dalam tanah. bila musim ujan tuan punya ubi tu xnak la ubi dia rosak..so dia gali2 dan kuarkan ubi itu dan menjadikan ubi kepada putu..hahahah..mcm pertandingan bercerita plak..Ok2..jom berkenalan dengan putu halba


Ekceli putu halba ni adik bradik putu piring jugak la..tp xsama. hohhh..terliur?? nak try?? Moh le kite masuk dapo kita masak2..aku bg korang resepi ya sbb aku nak pos kat korang pn xdapat..abes dulu aku makan.hahaha..

Zon Masak2

bahan-bahan

2 cawan ubi kayu - siap diparut halus dan diperah airnya sampai kering,biar berderai
1 sudu teh halba
gula merah (nnisang) - diracik halus
kelapa parut-dicampur sedikit garam

cara-cara

1.Gaul ubi kayu yang diparut dengan halba
2.masukkan ubi kayu tadi ke dalam piring kecil ( acuan ) - guna tutup teko basuh tangan tu pn boleh
3.Letakkan sedikit nnisang
4.Taburkan sedikit ubi kayu di atas nnisang supaya tertutup dan tekan sedikit supaya mampat
5.Letakkan kain kasa (maslin) diatas piring ubi.
6.Terbalikkan piring ke atasnya supaya putu tertinggal di atas kain.
7.Angkat dan isikan ke dalam pengukus.
8.Ulang sehingga habis
9.Bila masak, gunakan kain untuk mengangkat putu.

Sedia untuk dimakan bersama2 kelapa parut tadi.

Good Luck yaaa :))

2 comments:

h.a.n.i.S.a.h.i.S.m.a.i.l said...

suka kuih ni!suka sgt!
drooling da ni,tp x reti wat,,,;p

JANN JANN JANNAH said...

mmg sdp sbb bkn slalu leh makan..ada musim.tu dh ada resipi..try buat.kalo xjadi pun masuk perut sndiri je.heheh