Drop your link here..nnti leh melawat..

Member2 blogger

My Heartbeat

Friday, December 10, 2010

Aku dan Kelate (Episod : Tersasul sudah - Part 1)

Tgh2 duk melangut sorg2 diri smbil merenung awan nan mendung tringat plak kt crita2 yg berkaitan dgn ketersasulan bahasa Kelate ni. Aku pn penah jugak beberapa kali tersasul wktu mengajar. contohnya wktu aku tgh ngajar budak2 wt bising..Aku ape lagi..sound dorg kaw2 punye dgn muka yg garang..tp tgh2 marah tu leh plak tersasul "Bla..bla..bla (bebel)...orang dgr x ckgu ckp ni. xyah duk wat "metor"...? whoopppps~" auwww~ cover2..hak3..ni lg citer ketersasulan yg penah aku dgr/baca yg leh wt aku gelak guling2..(yg paham leh guling2 jugak).

Cerita 1

Pakwe : Hello sayang
Awek  : Hello b (aku xtau lak pnggilan dia ape..belasah je B ni.haha)
Pakwe : Sayang buat ape tu?
Awek  : Demam lagi la b..xlarat. Hari ni baring je
Pakwe : Belum SIAL lagi? Kesian sayang b ni
Awek  : Sial? kenapa b suh syg sial plak?
Pakwe : Ye la..b susah hati kalau syg xSIAL tau..

Terus si awek meletakkan telefon dan membuatkan pakwenya terpinga2

Muahahaha..kalo aku jd awek itu aku akn melakukan perkara yg sama..dan merajuk selama sebulan atau selamanya (tertakluk pd keadaan). Persoalannya kenapa la sengal sgt si pakwe tu mensialkan aweknya?? Sebenarnya pakwe itu tersangatlah innocent dan sangat caring pd aweknya. Sy sgt paham keadaan dia. Sebenarnya perkataan sial tu merujuk pd perkataan siya (Bahasa Kelate) bermaksud sembuh. Tapi si pakwe mungkin tersasulkan perkataan siya itu menjadi sial..jauh betul terpesong maksud tu.Huahahaha (gelakkan diee~)

Cerita 2

Guru    : Kamu tahu atau tak merokok ni merupakan satu kesalahan besar?
Pelajar : Tahu cikgu
Guru    : Habis kenapa kamu lakukan?
Pelajar : Saya xtahan ckgu..sy ketagihan untuk merokok
Guru    : Sejak bila lagi kamu merokok ni?
Pelajar : Sejak darjah lima cikgu.
Guru    : Kenapa kamu merokok?
Pelajar : Saya MENURUN ayah saya cikgu

Pelajar tu sebenarnya nk gtau yg dia ikut perangai/tabiat/baka ayahnya. Kt Kelate perkataan tu disebut Nnughong (tekan sket N di depan) Contoh lain : Nnughong sapo la pranga lagu tuh? (ikut sape la prangai cmtu?) Ohh patutnya pelajar tu ckp "sy ikut perangai ayah sy cikgu"

Cerita 3

Sahabat 1 : Dah pukul berapa ni..kata nak keluar
Sahabat 2 : Pukul 3..cmne nak keluar, kn hujan ni
Sahabat 1 : Habis tu smpai bila kita nak tunggu?
Sahabat 2 : Kejap lagi kot..hujan dh mcm nak SERIK je ni

Hujan serik?? biasanya orang je yg serik contohnya serik utk buat kesalahan ke..serik bercinta ke..tp hujan plak serik. wakakaka..ekceli apa yg nk dimaksudkan oleh sahabat 2 tu ialah seghek. Seghek tu maksudnya hujan berhenti..susah2 ckp je "Kejap lg kot..hujan dh mcm nak brenti ni"

Cerita 4

Cashier : Makan ape bang?
Lelaki   : Nasi, gulai IKAN AYE, sayur kangkung ngan PULUT LEMPA
Lelaki tu sebenarnya maksudkan pulut panggang atau dlm bahasa kelate nye pulut lepo. Ikan aye pulak org pggil ikan tongkol..kt kelate pnggi ikan ayo hik3..

Cerita 5

cikgu : ada berapa jenis kutub kat bumi?
murid : dua, cikgu
cikgu : nama dua jenis kutub tersebut
murid : KUTUB ayam dan KUTUB daging

Hahahaha..sedak ohhhh kutub aye ngan kutub daging neh..nyammm~ Kalo sy jd ckgu itu dh lama saya tarik cubit dia. tp xbaik lak..dia sgtlah innocent utk dicubit.aiyooo..kutub yg dimaksudkan oleh murid tu ialah kerutub/kerutuk/kerutup..wahhh byk versi gitu. kalo xtau kerutup tu ape sila klik di sini . Patutnye murid tu ckp kutub utara dan kutub selatan..hadoii..msti ckgu Geografi itu pening..

Cerita 6

Azah    : Cmne cara nk masak kerutup ek? (ek ek ni biasanya org Johor)
Asmah : Senang je..
Azah    : Ajar aku la cmne nk buat
Asmah : mula2 panaskan minyak…masukkan bhn kisar…tumis hingga naik bau…kemudian masukkan AWAS

Ohh..awas ketika memasak takut2 gas meletup..kapowww!! muahahaha~ Asmah tu maksudkan awas tu rempah. bkn suh berhati2 dengan rempah tp bahasa kelate pggil rempah ratus tu sebagai awah.

Cerita 7 (kahakahakahaha..yg ni plg xleh blah)

Ade sorang awek kelate ni kije receptionist kat hotel…aritu hotel blackout, so guest kol la hotel
guest : nape takde api ni
awek : maaf cik,black out.api berJENTAP

hahahahahaha..ohh.ohh krem urat perut!! berjentap la pulak dah..humm..berjentap ni dtg dr perkataan jjetak (tekan sket j tu) . jjetak ni bk mksud dia tp dlm cite ni jjetak tu membawa maksud kalo blackout tu sbb suis utama ternaik secara xsngaja (btol ke x ntah aku translate ni) paham2 sndiri la ek..hehe

Cerita 8

Razi membeli kuih berharga RM2 tp dia membayar menggunakan wang sebanyak RM5. enden makcik yg jual kuih tu bg dia baki RM2

Razi : Makcik..CUCUR saya xcukup sringgit ni
Makcik : Makcik xjual cucur..kalau kedai sebelah ada kot.

Cucur udang ada..cucur ikan bilis ada..cucur bawang pon ada..tp cucur duit hanya terdapat d Kelate..Cucur tu maksud dia baki duit..patutnya makcik tu kasi kat razi cucur (baki) RM3 bukan RM2..

Cerita 9

Cerita 9 ni salah satu kejadian yg pernah terjadi pada diri sy sndiri.. Wakakakaka~ Masa tu hormon sy tgh xsabil (ala..pompuan ada musim2 dia).. pastu budak2 kelas plak ade yg xsiap keje skolah yg sy bg..hangin btol satu badan..Lalu dengan tegas dan muka garangnya aku menjerit "Sape2 yg xsiap keje skolah..TUBEKK skarang!!" sy pn nk trgelak bila tau dh tersasul tp trpaksa tahan smpai nk tekencing..hahaha..dh garang2 mana leh gelak.nnti budak xtakut..nsb bek budak2 paham (sbb tgn sy tjuk kat pintu) maka keluarlah mereka sorang demi sorg..

Tubek tu mksudnya keluar..smpai skarang kalo nak marah2 kena marah dgn pelahan2 je..xleh ckp laju2 kang tersasul lg sape nk tanggung?

Cerita 10

Seorang kakak sedang melayan anak anaknya bermain ditaman permainan..tetiba dia cemas sebab budak2 itu telah buat lari pecut 100 meter..dengan pantas dia menjerit…
“Naqib…jangan lari laju2…nanti REBAS!!”

suko selokkk ambo!! hilir molek kak ni rebas menahh.. Rebas tu akak tu nk ckp gheboh yg membawa maksud jatuh..ingat..gheboh is jatuh..jatuh is gheboh..

Bersambung...


Sinopsis Episod : Tersasul sudah - Part 1

Siya           = Sembuh
Nnughong   = Ikut perangai/tabiat/baka
Seghek      = Hujan berhenti
Pulut lepo  = Pulut panggang
Ikan ayo    = Ikan tongkol
Kutub        = Kerutup/kerutuk/kerutub
Awah        = Rempah ratus
Jjetak        = Tersentap kot
Cucur        = Baki
Tubek        = Keluar
Gheboh     = Jatuh

4 comments:

mie said...

haha..tobak nakal

JANN JANN JANNAH said...

alos mie..aku pn pernah mengalaminya..mu xpo ekspert berkecek luai

Mknace said...

:):):)
baguih dok ada

JANN JANN JANNAH said...

hehe..part 3 bakal menyusul