Drop your link here..nnti leh melawat..

Member2 blogger

My Heartbeat

Friday, June 12, 2009

World Weird Buildings

The Crooked House (Sopot, Poland)

Pembinaan bangunan ini bermula pada Januari 2003 dan siap pada Disember 2003. Reka bentuk bangunan ini diilhamkan oleh Jan Marcin Szancer (pelukis terkenal Poland dan pakar ilustrasi buku kanak-kanak) and Per Dahlberg (pelukis dari Sweden)

Kansas City Public Library (Missouri, United States)

Bangunan ini terletak di Bandar Kansas. Penduduk Bandar Kansas diminta memilih buku-buku yang banyak mempengaruhi Bandar Kansas untuk dijadikan bangunan ini. Replika buku-buku yang dipilih dijadikan deretan untuk reka bentuk tempat letak kereta di tingkat atas.


The Basket Building (Ohio, United States)

Bangunan The Longaberger Basket Company terletak di Newark, Ohio merupakan bangunan pejabat yang terpelik di dunia. Bangunan 180,000 kaki persegi ini merupakan replika bakul pasar raya yang terkenal di pejabat ini yang menelan belanja sebanyak $30 million dan memakan masa selama dua tahun untuk siap.

Mushroom House

Arkitek James H. Johnson mendapat ilham untuk membina rumah ini daripada tumbuhan liar di Queen Anne's Lace. Rumah ini terletak di Ronchester, New York. Rumah yang berbentuk kantung spora yang terletak di atas batang yang halus merupakan reka bentuk ariktek organik yang paling unik.

Wacky restaurant in Aruba

Aruba merupakan tempat percutian yang paling popular di Carribean. Restoran yang unik ini sememangnya mampu menarik perhatian pengunjung. Terdapat, dinasaurs, sebiji kereta dan di atas bumbung bangunan ini. Dindingnya dicat putih bertompok hitam memberi gambaran seperti badan lembu. Ini adalah kerana pengunjung yang datang ke restoran ini akan dapat menikmati produk tenusu yang segar.


Wonderworks Upsidedown Building in Orlando, Florida

Wonderworks di Orlando, Florida kelihatan seperti bangunan yang terbalik. Bangunan tiga tingkat, 82 kaki persegi ini berdiri di atas bumbung manakala dindingnya berada di atas bumbung. Pokok kelapa dan lampu kelihatan tergantung.


No comments: