Drop your link here..nnti leh melawat..

Member2 blogger

My Heartbeat

Thursday, December 1, 2011

Baiklahhh..aku rimas!

Assalamualaikum..kekok woooooooo nak mengarang sbb dah lama aku xupdate blog ni..kesian dia terabai. BTW tengkiu la kat sesape yang sudi menjenguk blog aku yg xseberapa ni. Alhamdulillah..dah masuk 3 bulan kandungan aku ni. fasa loya2 muntah2 xyah cakap lah..macam nak masuk muka dalam lubang jamban. teruk jugak la dehydration especially waktu malam. tapi yang peliknya mabuk teruk aku alami masa duk kat rumah..kalau duk rumah rasa tak larat sangat2, perut rasa xsedap pastu kalau makan sikit mesti muntah. kalau kat tempat lain xde la seteruk tu..mungkin environment rumah ni xmenyelesakan bagi aku.

Gembira? mestilah gembira sebab dah lama tunggu si kecik ni muncul dalam hidup kami. tapi..kenapa ada sesetengah pihak yang menjadikan mengandung ni sesuatu yang susah?? bila aku muntah dengan teruk ada pulak mulut cakap aku jd cmtu sebab ada 'benda' duk kat tiang rumah aku..Adeii~ bukan ke memang orang ngandung kebanyakannya mengalami nausea? dah ape pulak kaitan ngan benda kat tiang?? Satu hari masa aku tengah makan kat kantin sekolah, ada seorang makhluk Allah datang tegur, "Ehh, makan kicap ke? mana boleh makan kicap..nanti anak jadi hitam" hurmm..aku belasah je lah sebab sedap. tapi ada je yang makan kicap tapi anak dia putih melepak..Bila makan sotong pun ada jugak yang tegur "Jangan makan sotong banyak2 nanti anak terbelit tali pusat. aiyakkk..sungguh aku tak sangka ada jugak yang percaya benda2 macam tu. Ikan pari xleh makan, tu xleh, ni takleh..abes ape yang boleh? sampai laki aku pun dah suh aku cancel semua oder2 plushies dgn soft toys sebab ada member dia cakap "kalau mengandung jangan menjahit, nanti masa nak bersalin jalan tak terbuka" Hurmm..sebagai isteri yang taat, aku layankan je la..semua oder aku cancel.huhuhu

yang paling tak tahan ada pulak cakap, kalau mengandung bawak paku dengan gunting ke mana pun kite pergi untuk halang gangguang makhluk halus..Hohh?? apekah?? budaya tradisi mana plak yang dia amek ni? aku ye kan je laa..tp xbuat pun. malas aku nak percaya benda karut marut tu. nak buat pape pun baik rujuk Quran dan hadis..percaya yang bukan2 kang terpesong pulak akidah..tak pasal2..btw memang ada jugak pantang larang orang dulu2 yang kita kena ikut..ada logiknya macam xleh aniaya haiwan (x ngandung pn xleh aniaya haiwan) , bila cakap jgn celupar, teh ngn kopi xleh minum tp mak mertua aku hidang je teh kat aku..memang xterusik la jawabnye.haha.

Kesimpulannya : Tengok perhimpunan agung UMNO buat aku mabuk lg teruk..bluwekkkkkkkk!


               



4 comments:

azura ismail said...

Yo la jan..ni bru fasa ngandung..fasa pas bsalin nt ado jgk..sstgh blh pkai sstgh xle..so better kte berserah n yakin nga. ALLAH s.w.t je..hehe

bobiedanbad said...

tahniah! saya juga sdh lama menunggu, tapi belum rezeki saya lagi

JANN JANN JANNAH said...

zue : aku nk berpantang kt kelate..mak aku xbyk pantang larang.jd bole berpantang dgn selesa

bobie : sabar dan teruskan berusaha..pasti berjaya :)

lilieyz said...

sabar ye..oldies mmg begitu..kdg2 rs sakit hati sbb mulut takde insurans..mung buat ape yg mung rs mung selesa.enjoy ur pregnancy time.Read lots of books..baca quran..tawakl pada allah..bnde karut2 xpyh pk..rosak akidah.