Drop your link here..nnti leh melawat..

Member2 blogger

My Heartbeat

Wednesday, December 14, 2011

Ori atau Ciplak?

First of all aku nak mention..aku bukanlah seorang peminat gadget. so aku x amek pot sangat pasal gadget2 terkini di pasaran..tipon canggih2 pun tak mengherankan aku sangat. samsung galaxie lah i phone lah..lantak lah..janji aku ada phone yg aku bleh guna untuk call dan SMS..tipon laki aku yang canggih2 pun aku wat main angry bird je.nak online aku ada laptop gedabak ni dgn broadband yang kalo hujan lebat line dia macam penyu tua patah kaki. ok ape..

Tadi masa facebook walking, terjumpa satu info yang menarik. so aku nak share..kepada mereka yang suka sangat tukar tipon, pantang ada keluaran terbaru mesti nak beli tp xtau cmne nak kenalpasti tipon tu ori ke tak..ni nak share sikit tips. kalo dh tau bagusla..

masa nak beli phone tu..ikut langkah2 ni ye :

1. Taip *#06# (otomatik kluar nombor siri IMEI atau International Mobile Equipment Identity)
2. Semak nombor siri tersebut pada kedudukan ke 7 dan 8

contoh IMEI : 143894103986028 so nombor ke 7 dan 8 ialah ******10*******

3. Kenal pasti phone berkenaan ori ke ciplak berdasarkan kedudukan nombor ke 7 dan 8 IMEI tersebut

 i ) 02 atau 20 ialah dari China = Low quality
ii ) 08 atau 80 ialah dari Germany = Fair quality
iii) 01 atau 10 ialah Finland = Good quality
iv) 00 , 03 atau 04 ialah dari kilang asal tipon = Best mobile quality
 v) 13 ialah dari Azerbaijan = Very bad quality and dangerous for health

cepat2 check tipon anda sekarang..harap2 ori lah ye. nak beli sesuatu tu op kos la kena beli yang terbaik..ni tak, duit dh kluar byk tp akhirnya tertipu dapat barang ciplak.. :)




               

2 comments:

Kheira said...

seb baek aku cek phone aku 01 - good quality :)

Unknown said...

aku punya 04..fuuuh~ nsb baik