Drop your link here..nnti leh melawat..

Member2 blogger

My Heartbeat

Tuesday, June 7, 2011

Baking soda yang sangat berguna

Masalah utama aku berkenaan kulit muka ialah pori-pori aku besau. kalau tengok kat cermin tu adeiii..memang tak sanggup nak tengok lama2. kalau keluar mesti kena pakai bedak untuk cover pori2 aku tu..pastu adik aku pun kasi lah satu petua..gunakan Baking Soda..Sebut je baking soda aku akan terbayang kek, roti dan mak nenek yang berkaitan dengan bakery..ish ish.sangat tipikal pemikiran aku..kalau korang ada masalah macam aku ni, korang boleh try..nescaya lepas korang try, korang akan selalu nak sentuh muka korang yang lembut dan pori-pori pun tertutup dan xlah seobvious sebelum ini..suami pun suka nak cium..aummmm~ ha? xde suami? ada boyfriend je? haippp..boyfriend takleh cium..no no no!

Cara-cara :
1. Cuci muka korang dengan pencuci muka macam biasa..bilas
2. Ambil 1-2 sudu kecil baking soda, gosokkan ke muka..gosok pelan2 je jangan sental macam kotoran degil nanti muka korang pedih..dan bilas.
3. Basuh muka lagi skali dengan pencuci muka korang..bilas
4. Lap muka dengan tuala bersih.
5. Pakai toner


Selain mengecilkan pori-pori, baking soda ni banyak lagi kegunaannya...

1. Memutihkan gigi
- Baking soda boleh digunakan untuk memutihkan gigi, dengan cara dicampur dengan sedikit air kemudian digunakan sebagai ubat gigi dan gosokkan pada gigi anda selama 2 minit je..sebab nanti lama2 takut gigi panas. Jangan bagi kena gusi sebab boleh luka. Tetapi cara ini cukup efektif, dan sebaiknya dilakukan 1 bulan sekali..tapi awas...Baking soda ini sifatnya mengikis permukaan gisi anda

2. Deodoran semulajadi 
-Kalau ade sesapa yang tak suka pakai deodoran, atau tak boleh pakai deodoran, boleh guna baking soda ni. Caranya, basahkan ketiak seadanya, pastu tepek la baking soda ni. Macam tepek bedak la jugak kaedahnya

 3. Menghilangkan kesan peluh, daki & minyak 
- Nak2 pulak baju sekolah anak2 atau  uniform laki korang tu, berdaki & kotor, korang boleh rendam baju2 tersebut dalam air sabun pastu campur la sikit dengan baking soda dalam air tu.

4. Gunakan sebagai pencuci mulut 
- Ini bukan pencuci mulut yang ala dessert tu tau. Ni pencuci mulut ala2 listerine tu la. Korang campurkan baking soda dengan air pastu gunakan untuk berkumur. Pasni ni tak yah lagi beli listerine. Jimat duit.

 5. Untuk mencuci sikat & berus rambut
- Kadang2 korang perasan tak sikat korang tu dah berkerak2. Penuh dengan sel2 kulit kepala & kelemumur.. Takkan nak cungkil satu2 bilah sikai tu kan. Cara paling senang, bancuh baking soda dengan air suam, pastu rendam la sikat2 & berus korang dalam air tu. Agak2 dah lama, bilas la dengan air biasa. Pasni sikat korang dah bersih dari daki2 tu semua.

6. Garam mandian (bath salt)
- selain boleh guna sebagai skrub muka, baking soda pun boleh jadi skrub badan tau.  Caranya sama cam buat skrub muka tadi. Tapi untuk lebih best [sebab kult badan tak sama dengan kulit muka], campurkan dengan sikit garam. Kiranya skrub tadi ada bahan tambahan la. Kalau yang suka berendam pulak, campurkan baking soda + garam dalam air rendaman tu. Kalau nak wangi tambah la minyak yang wangi tu. 

7. Pengganti mopiko 
- Mopiko tu ubat untuk gigitan nyamuk. Kalau takde mopiko takpe. Cuba campurkan baking soda dengan sedikit air sampai jadi pes, pastu tepek je kat tempat yang nyamuk gigit tu. 

8. Membersihkan karpet 
- Kalau karpet korang kotor, payah2 sangat, taburkan baking soda tu kat karpet, pastu gunakan la vacuum untuk cuci karpet tu. Insya-allah semua kotoran akan hilang. 

9. Hilangakan blackhead / menanggalkan kulit mati
- Cara macam buat skrub muka juga. Tapi tenyeh la kat tempat blackhead / kulit mati tu

10. Sebagai syampu kering 
- penyelesaian untuk rambut berminyak, taburkan baking soda pada rambut lepas tu blow rambut dengan hair dryer.


SELAMAT MENCUBA !!















               

9 comments:

lilieyz said...

thanks for sharing..aku nak try..mana tahu jelita pas ni

JANN JANN JANNAH said...

ye ye..mari menjelitakan diri

aida4eva said...

waaahhh~ maceh! leh cuba ni :)

JANN JANN JANNAH said...

Aida : cuba jgn xcuba..nnti kulit cntik n gebu cam kek span..hehe

Anonymous said...

Wah... Ade petua yg suh pkai ais slepas baking soda... Tp klau tknk pkai ais bole tk? Nk cpat heee

Apple Melody said...

ais tu utk tutp pori2..kalo nk cuci liang roma guna air suam pstu amek baking soda gosok lembut kt muka

SadiyanaSadikin @ $$ said...

thank u awk, sharing info yg sudah lama sy mencari...keep in touch .

Apple Melody said...

no problem Sadiyana

Anonymous said...

Saya dah cuba...berkesan hilgkn sgla headhead kt muka tu....