Drop your link here..nnti leh melawat..

Member2 blogger

My Heartbeat

Saturday, March 19, 2011

Aku dan Kelate (Episod : Kau gila nak makan BERUDU???)


Ya..aku sangat2 mengetahui ramai kalangan rakyat Malaysia yang anti dengan negeri kelahiranku..Kelantan. Ada aku kisah? Asal mereka tak kacau hidup aku, peduli apa aku dorang nak anti ke benci ke ape..Lantak kau! Tetapi apa yang membuatkan aku tergelak besar apabila aku mendengar perbualan mereka yang aku kira meletakkan otaknya di lutut atau lebih teruk lagi di bontot.

Shida (bukan nama sebenar) : Apsal orang Kelantan makan budu ye?
Aini (bukan nama sebenar)   : Ntah..pengotor betul la dorang..budu mana leh makan..buat dr anak katak tu..
Shida (bukan nama sebenar) : Macam xde makanan lain nk makan.. 

aku tak terkejut dengan perbualan itu sbb tu bukan kali pertama aku dengar..dh bayak kali pun. Err..apa buang tebiat ke orang-orang Kelantan untuk makan makanan yang dibuat daripada anak katak a.k.a berudu? apa sudah kebulur sangat ke kami sehinggakan sanggup memakan anak katak?

can't you read? it's not PATI ANAK KATAK, PATI TADPOLE atau PATI BERUDU..it's PATI IKAN BILIS..wakakakakka..aku sungguh kasihan dengan mereka yang bukan sahaja buta info malah buta huruf. Budu dibuat daripada ikan bilis yang diperam hingga hancur..bukan daripada tadpole yg di blend hingga hancur..heee yeaaark!! masih tidak puas hati? ada setengah berpendapat cara pembuatan budu adalah kotor dan budu yang dibotolkan sudah tercemar. Oke dalam banyak2 kedai makan di Malaysia, adakah korang betul2 pasti yang semua kedai tersebut mempunyai taraf kebersihan kelas A? Adakan satu kedai mempunyai tahap kebersihan yang sangat fail bermakna semua kedai akan fail dari segi kebersihan? back to budu..walaupun ada yang mengatakan cara memproses budu ini kotor, ada pernah anda mendengar atau membaca berita tentang kematian akibat makan budu? atau keracunan makanan selepas makan budu? Kebanyakan manusia yang mengatakan bukan2 tentang makanan kegemaran majoriti rakyat Kelantan ini ialah mereka yang tidak pernah makan budu. Rugi la weyy kau xnak rasa budu pastu kau buat cite bukan2 plak pasal budu..kau memang spesis orang yang ego tahap babun..silap2 muka kau pun dh rupa babun.

Aku ada sorang member dari Johor yang memang anti gile dengan budu. Kalau aku makan budu dia akan buat muka yang menjijikkan seolah2 aku tengah makan bangkai. sebab pemikiran cetek dia yang mengatakan budu diperbuat dari berudu. siap angkat sumpah yang dia tak akan memakan budu ini walau apa terjadi. Wallawey..lepas pekena nasi krabu.. (nasik krabu paling meletup aku pernah makan ialah Nasi Kerabu Kak Ma masa aku belajar kat UPSI..dia diap buat penghantaran door to door..cuma mesej untuk oder) xde nasik kerabu lain yg leh celen keenakan Nasi Kerabu Kak Ma..sape yang duk area Tanjung Malim mesti tau Nasi Kerabu Kak Ma yang jual kat pasar malam tu..lambat sikit mesti pulang dengan kecewa..skang aku xtau dia jual lg ke x. Oke back to citer member aku ni..selepas dia pekena Nasi kerabu Kak ma tanpa mengetahui dalam tu ada budu..tiap2 hari asek oder je..Bila aku gitau dia dalam nasik kerabu tu ada letak budu dia terus trdiam..diam2 pun abis gak nasi tu sebungkus..dulu bukan main kau angkat sumpah xnak makan budu.tu baru kena sesudu budu dalam nasik tu.Lepas tu kau mula ketagih makan budu macam orang tak betul..dalam nasi ayam pun kau letak budu ape kes beb??aku orang Kelantan yang membesar dengan budu pun xde nak makan budu dgn nasik ayam. bukan dulu kau buat muka jijik ke masa aku tengah cicah petai dgn pucuk ubi??silap2 kau leh letak ais dalam botol budu tu dan minum ibarat kau minum coke.erkk..aku bayang pun dh naik loya.hahahha..kau ibarat jilat ludah sendiri la beb..


Cuba korang search kat google pasal khasiat budu..naik juling mata nak baca khasiat yang berjela2 tu..


Budu merupakan makanan tradisional Kelantan dan Terengganu yang diperbuat daripada ikan bilis atau udang bari yang dijeruk sehingga hancur.

Budu atau sos bilis yang berasal dari negeri sebelah pantai timur Malaysia ini mendapat perhatian dan menjadi kajian para ahli pemakanan berkhasiat Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman. Penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memiliki gluthaione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toksik dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser. Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan "kuno".

Budu didapati berpotensi untuk melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif seperti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal. Kajian mendalam juga mendapati budu turut mengandungi zat antibakteria penyebab "diarrhoea" cirit (diarrhoea), penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi.

Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna, diserap dan dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain. Khasiat budu yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diarrhoea kronik akibat kurang zat pada tubuh. Dengan pengambilan budu sebagai makanan sampingan, ia mampu menggalakkan pertumbuhan berat badan bagi golongan yang menderita penyakit diarrhoea kronik ini serta menyembuhkannya dalam waktu singkat.

Ia juga dapat mempertingkatkan IQ kepada sesiapa yang memakannya kerana ia merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara neuron-neuron serta menguatkan neuron-neuron yang lemah. Pemakanan budu turut bertindak membantutkan pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa, penyebab utama gejala flatulensi dan masalah kembung perut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Dua kelompok vitamin yang terdapat pada budu iaitu, vitamin larut air (vitamin B kompleks) dan vitamin larut lemak (vitamin A, D, E dan K).

Budu merupakan sumber vitamin B yang paling banyak menyumbang kepada pecahan lain seperti vitamin B1 (thiamin), vitamin B2 (riboflavin), asid pantotenat, asid niasin, vitamin B6 dan vitamin B12 (sianokobalamin). Secara saintifik, budu merupakan penyumbang utama vitamin B12 yang dihasilkan oleh bakteria klebsiella pneumoniae dan Citrobacter frundin - yang mana vitamin B12 ini tidak dimiliki dari mana-mana sumber makanan laut, ikan-ikan dan daging-daging lain. Vitamin B12 ini perlu untuk pembentukan sel darah merah, di mana kekurangan vitaman ini mengakibatkan terjadinya penyakit anemia perisiosa (pucat), sakit perut dan berat badan menurun.

Kadar vitamin B12 dalam budu adalah di antara 1.5 sehingga 6.3 mikrogram untuk setiap 100 gram bagi setiap satu hidangan atau 2 sudu besar. Jumlah ini jauh lebih cukup untuk keperluan badan manusia dalam sehari. Dengan adanya vitamin B12 para pengamal diet (jaga badan) tidak perlu lagi merasa khuatir akan kekurangan vitamin B12 di dalam badan.

Selain pembekal kepada protein yang tinggi, ia turut mengandungi mineral makro dan mikro dalam jumlah yang cukup. Jumlah mineral zat besi, kalsium dan magnesium adalah sebanyak 9, 39, 2, 87 dan 8.05 mg bagi setiap 100 gram budu. Budu juga mengandungi zat antioksidan dalam bentuk isoflavon.

Seperti halnya vitamin C, vitamin E dan karotenoid, isoflavon juga merupakan antioksidan yang sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghentikan reaksi pembentukan radikal bebas. Radikal bebas merupakan atom atau molekul yang mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan, sehingga menjadi sangat aktif hingga menyebabkan ketumbuhan tumor, kanser, penuaan dan kematian sel. Radikal bebas didapati berpunca dari makan seharian yang dimakan dan juga dari reaksi yang terjadi di dalam tubuh. Adanya antioksidan di dalam budu akan mencegah pembentukan radikal bebas tersebut.

Kebiasaannya di dalam apa jua jenis ikan terdapat 3 jenis isoflavon unsur antioksidan iaitu daidzein, glisitein dan genistien. Pada budu, di samping 2 jenis unsur ini, terdapat juga antioksidan faktor 11 (6, 7, 4 trihidroksi isoflavon) yang mempunyai sifat antioksidan paling kuat dibandingkan isoflavon dalam ikan-ikan lain.

Penelitian yang dilakukan di Universiti North Carolina, Amerika Syarikat menemukan bahawa unsur genestein dan phytoestrogen yang terdapat pada budu terbukti dapat mencegah penyakit kanser, proses penuaan dan barah payu dara.

Penyakit jantung koroner (PJK) merupakan salah satu bentuk kelainan pembuluh darah koroner akibat penumpuan lemak di dalam dinding pembuluh darah iaitu satu keadaan yang disebut aterosklerosis. Ini mungkin disebabkan oleh faktor usia, pemakanan, jantina dan keturunan. Manakala faktor dimodifikasi adalah peningkatan kadar lipida darah (hiperkolestrolemia), hipertensi, obesiti, stress dan kurang aktiviti lasak. Pemakanan budu yang mempunyai sifat hipokolesterolemik (menurunkan lemak darah) seperti kandungan protein, serta makanan, niasin, vitamin E, karotenoid dan kalsium. Satu ujikaji rambang yang dijalankan, mendapati pengambilan budu sebanyak 150 gm sehari selama 2 minggu dapat menurunkan kadar kolestrol ke tahap luar dari jangkaan.

Selain dari sumber protein yang berkualiti tinggi, budu turut dikenali sebagai sumber serat (dietary fiber) yang baik. Kandungan serat di dalam budu mampu mencapai di antara 8 hingga 10% bagi setiap 100 gm. Ia menyumbangkan kepada 30% dari umlah serat yang dianjurkan oleh National Cancer Research.

Berbanding serat di dalam ikan-ikan atau sumber protein lain, serat pada budu lebih mudah untuk dicernakan. Dari apa yang dinyatakan ini jelas sekali bahawa khasiat serta kebaikan sepiring budu yang dimakan bersama hidangan nasi pagi, tengahari dan malam melampau jangkauan yang anda fikirkan. Budu seumpama cecair pelbagai vitamin yang memenuhi segala keperluan untuk tubuh badan.



dicilok di http://ms.wikipedia.org/wiki/Budu

cuba korang taip khasiat cencaluk..ada tak keluar berjela camni? erk..bukan aku anti cencaluk..aku pun suka ape makan cencaluk..tapi cuba korang klik lak kat bahagian kelemahan budu tu..3 baris ni je yang keluar tu pun kalau makan smpai lupa diri macam letak ais dalam botol budu dan minum mcm minum coke..tp better wt cmtu la daripada ada orang melayu yang tak sedar diri yang minum carlsberg ke tiger macam minum coke.so kalu sesiapa yang ada penyakit macam yang di listkan kat bawah ni, bawak2 la insaf..kurangkan pengambilan budu..sekali setahun je oke.

Budu mempunyai bau yang agak kuat dan kurang digemari ramai. Selain itu ia mempunyai kandungan asid urik yang agak tinggi dan tidak sesuai bagi mereka yang menderita sakit gaut, kencing manis, darah tinggi, jerawat batu, barah payudara dan keguguran rambut kronik.


Jadi..bagi kau kau kau yang otak letak kat lutut atau bontot..sila la amek balik otak tu dan letak balik kt tempat asal dia.kalau kau xpernah makan budu..cuba2 lah ek..kau xkan mati keracunan lepas kau makan budu melainkan ajal kau dah sampai. Oke..aku dah penat menaip supaya celik sikit mata kau kau kau yang masih duduk dalam tempurung tu. baik aku makan nasik+ikan singgang+kangkung belacan+petai cicah budu..kau nak cuba?






Aku dan Kelate (Episod : Kenapa???)
Aku dan Kelate (Episod : Tersasul sudah - Part 1)
Aku dan Kelate (Episod : Tersasul sudah - Part 2)


4 comments:

shida said...

hua! nape mesti name die shida jugak?! even bukan name sbnr..
sy mkn je budu.. best ape...org kelate nie...

JANN JANN JANNAH said...

hehehe..sorry2..nama tu je yg trlintas masa nak buat entri ni.hik3..bukan nama sebenar tu..jgn amek ati ya :)

Kakiraces.hambali said...

Saya bkn nak kutuk org tp dari segi logik dan ilmu pengetahuan yg kita ada masa kita di sekolah dulu xkan xpernah belajar/ baca tentang adat resam negeri lain... kenapa la bengong sangat org tu..... sy bkn org kelate pun tahu gapo dio budu tu.

JANN JANN JANNAH said...

kdg dorng tau..tp sbb dh dengki sgt tgk kitorang mkn dgn penuh slera dgn adanya budu ni..n dorng nk mkn nnti jatuh lak ego tu..so dorang create la cite bukan2