Drop your link here..nnti leh melawat..

Member2 blogger

My Heartbeat

Friday, January 14, 2011

Aku, Solomon dan Campbell

Sape saya untuk banyak mengeluh? siapa jugak saya untuk memberontak? saya hanya kakitangan kerajaan yg makan gaji..hujung bulan saya cucuk kt ATM gaji saya dah masuk..gaji tu saya guna untuk bayar keta saya, beli barang2 keperluan saya, sy guna utk prbelanjaan harian saya..saya sangat selesa dgn keadaan ini..saya seorang guru lulusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains Biology..empat tahun saya menuntut di bidang sains biology + setahun bidang sains hayat di Matrikulasi..Saya sangat cintakan bidang sains..semasa praktikal saya punya banyak idea utk menyampaikan isi kandungan pelajaran kepada murid2 saya dan saya amat berpuas hati dengan keputusan mereka dalam ujian. Saya bangga dengan diri saya..dan semua murid2 saya. Tiba masa hari Konvokesyen saya rasa sangat bangga melihat ibu bapa saya tersenyum melihat kejayaan saya..Ummi, Abah..kejayaan ini untuk Ummi dan Abah yang banyak berkorban untuk anakmu ini. Oh ya..mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi..kedua ibu dan bapa saya juga merupakan guru tetapi saya cenderung mengikut minat ibu saya dalam bidang sains memandangkan ibu saya juga seorang guru Sains.

Tiba masa yang saya nantikan..posting..berdebar2 hati dan jantung saya bila mendapat surat penempatan di Pasir Gudang..apalah rupa tempat itu..belum pernah sekalipun saya lihat apatah lagi menjejakkan kaki ke sana. Semangat saya kemuncak..buku2 Sains saya bawa bersama. Buku Solomon, Campbell..seberat mana bahu saya memikul beg berisi buku2 itu, tidak tertanding besarnya semangat saya. Berbekalkan ilmu yang telah saya tuntut, kaki saya melangkah megah ke perkarangan sekolah..Bila ditanya opsyen apakah saya..dengan bangganya saya menjawab Sains Biology..saya bangga dengan kedudukan saya. Akihrnya saya bergelar seorang guru..Tiba masa saya menerima jadual waktu..terkelu lidah saya melihat jadual waktu saya dipenuhi dengan subjek Bahasa Malaysia..saya meneliti jadual itu..tiada satupun tertulis Sains..Sebagai seorang guru baru, saya tidak membantah..saya terima dengan senyuman walaupun dalam hati saya ada kekecewaan.

Melangkah masuk ke dalam kelas, saya lihat wajah2 yang sangat bersemangat..bersemangat dengan uniform sekolah yang baru, buku yang baru, beg sekolah yang baru..Tingkatan 1PK1..masih segar dalam ingatan saya..Mula membuka mulut memperkenalkan diri saya..dan memperkenalkan saya sebagai guru Bahasa Malaysia mereka..saya tidak sanggup mematikan semangat mereka dengan memberitahu mereka saya bukan pakar bahasa..saya cuba sedaya upaya saya.KOMSAS, Ringkasan, Karangan dan Tatabahasa..saya beli buku2 itu di Pustaka Arif..saya telaah..hati saya tidak dapat menerima apa yang saya baca. Kata Adjektif..Subjek..Predikat..Imbuhan..Morfologi..Peribahasa..pening kepala saya. Memang setiap hari saya menggunakan Bahasa Malaysia malah saya bangga dengan bahasa kebangsaan negara saya..Namun, untuk menyampaikan kepada orang lain tentulah perlukan pakar..setahun saya cuba menyampaikan ilmu bahasa kepada murid2 saya tidak pasti berapa kalikah saya telah tersilap memberikan ilmu..saya betul2 berasa bersalah terhadap mereka..

Masuk tahun ke2 dan ke3 saya diberi peluang mengajar subjek Sains..mekar hati saya dan semangat kembali berkobar2..CD interaktif, Power Point Slaid akan saya sediakan setiap kali sebelum kelas..hampir setiap hari saya membawa pelajar2 ke makmal untuk menjalankan eksperimen. Saya bawa pelajar2 saya keluar kelas untuk melihat dan membuktikan sendiri apa yang saya sampaikan. Saya sangat enjoy dengan sesi P&P saya. Saya juga yakin murid2 saya pun begitu atas peningkatan markah Sains mereka. Sekali lagi saya begitu bangga dengan diri sendiri dan murid2 saya.

Sekarang saya berada di tahun ke4 dalam bidang perguruan..tahun ke4 saya bertukar tempat berkhidmat. di mana tempat isteri kalau bukan di sisi suami..saya bertukar ke Pontian supaya saya dapat tinggal bersama2 suami saya..sekali lagi semangat saya jatuh..merudum..hampa dan kecewa apabila melihat jadual waktu saya dipenuhi Bahasa Malaysia dan amat mengecewakan saya ialah saya diminta mengajar kelas Peralihan..saya buntu..bukan maksud saya memilih kerja tapi ya..saya mesti pilih..bukan untuk diri saya sendiri tapi untuk pelajar2 itu..saya kecewa apabila mendengar ayat "Ala..kelas peralihan ajar gitu2 je" "Kelas hujung2 tu suruh salin je..terangkan pun xpaham jugak" Apa salah anak2 murid itu sehinggakan mereka perlu diperlakukan sambil lewa? Pada masa yang sama bagaimana saya mahu terangkan kepada pelajar2 tentang istilah2 dalam Bahasa sedangkan saya juga bukan pakar dalam bidang itu..Bahasa Malaysia..bahasa kebangsaan..tapi kenapa perlu dianak tirikan? kenapa perlu beri subjek ini kepada guru2 bukan opsyen dan bukan pakar? Secara jujur saya langsung tidak kisah kalau saya diberikan subjek Pendidikan Moral atau Pendidikan Sivik tapi bukan Bahasa Malaysia kerana dalam proses menjadikan pelajar2 cintakan bahasa Malaysia, sudah tentulah pakar2 dalam bidang ini diperlukan..

Owhh..panjang sudah saya luahkan luahan ini kerana saya sangat buntu. saya tidak tahu kepada siapa harus saya suarakan. jangan bunuh minat saya dalam bidang pendidikan..janganlah bersikap berat sebelah..moral of the story tapislah balik kemasukan pelajar2 ke IPT dalam bidang pendidikan..kalau rasa sains dan math dah terlebih2 ckgu..kurangkanlah pengambilan pelajar2 dlm bidang Sains Math. tingkatkan pengambilan guru2 agama, guru2 bahasa, guru2 pendidikan seni, pendidikan moral, sejarah..pastu kalau nk bg posting tu bukan main campak2 ke mana suka..tgk ler jugak opsyen org tu ape.jgn dicampakkan ke skolah yg sudah sarat dgn opsyen tu..kang ade plak ckgu opsyen fizik ajar Pendidikan Islam..ada plak opsyen Add Math ajar bahasa..pusing pusingg~


2 comments:

ann said...

masa kak faten ngajar(GSTT) dulu,kak faten kena pegang BI.Memang ngajar BI lah semua.Tapi, kak faten kecewa amat bila masuk kelas ujung2 tu,tanya..apa cikgu lepas2 ajar,diaorang cakap salin..kak faten tgk buku diaorang,memang sah!Cikgu diaorang suruh salin aje sebijik2 dari buku teks. Kesian...cikgu malaske?Padahal,kak faten ngajar okey aje diaorang xdalah x cerdik mana pun.Beresss aje..tu bab budak.
Kalu kat kelate,dah x mau cikgu BM.Sebab dah bersepah2 dah.Abe kak faten ngajar muzik,jadi bolehla masuk lg..

JANN JANN JANNAH said...

kadang2 mari jugak rs malas bila kita xtau cmne nk ajar bnda yg kita xtau.kalu gitu wtpe nk kena blajar smpai bertahun2 kalo tubek U kena ngajar subjek xkena lngsung dgn bdang yg kita amek.lg2 bidang bahasa bkn sume org ada bakat dlm bahasa ni.stakat ckp2 sehari2 tu blh la sbb xguna sgt tatabahasa yg betul.huhuhu..btl kak faten..kdg ajar seni n muzik lg enjoy