Drop your link here..nnti leh melawat..

Member2 blogger

My Heartbeat

Thursday, October 13, 2011

Tak henti tersenyum

Dulu sebelum kawen berat aku 53 kg. setahun lebih selepas aku kahwin berat aku naik 12kg. gile banyak..hasil pemakanan tak hengat dunia aku berjaya mengembangkan badan dengan jayanya. menstruasi aku kacau. ada satu ketika sampai 3 bulan aku tak datang bulan menyababkan jiwa aku stress. setahun lebih kami melayari bahtera rumah tangga, kami belum dikurniakan anak. masuk setahun tahun 2011 aku tekad untuk berjumpa doktor klinik keluarga. doktor mengesyorkan aku makan MERCILON..aku berjaya mendatang bulankan diri. dua kotak aku menghabiskan MERCILON a.k.a hormon buatan pastu aku stop..pastu doc kasi makan CHLOMID, 2 kali jugak aku makan CHLOMID ni pun takde menunjukkan tanda2 yang aku mengandung. aku hampir2 give up..doktor pernah cakap, "turunkan berat badan kalau nak mengandung" sebab dia kata selagi hormon aku tak stabil, memang susah peluang untuk mengandung. aku cuba pelbagai produk untuk menurunkan berat badan aku..antaranya LEPTIN, BIODEX, COCOA COLAGEN, LITE TEA .orang kata BIODEX tu bagus untuk mengandung tapi mahal, aku tak mampu. ada jugak la terjejas 2-3 kg pastu naik balik. doc marah aku sebab aku tak serius turunkan berat aku. lepas dia marah, aku tak lagi mengunjungi klinik itu sedangkan doktor suruh aku pegi ikut jadual yang dia dah bagi..supaya dia bleh pantau aku tapi aku degil..malas ahh jauh klinik tu ramai orang plak tu.tak beruban lak nk tunggu jumpa doc. 


penghujung Jun aku terbuka hati menggoogle tentang tips hamil untuk orang macam aku ni (orang period xteratur sbb kenaikan berat badan mendadak) aku terjumpa satu artikel tentang khasiat EPO (Evening Primerose Oil) setelah memahami khasiatnya, aku terus mendapatkan pek 3 botol di WATSON murah je..RM80+ untuk 3 botol besar brand KORDEL. 3 botol tu tahan 3 bulan..tetiap hari aku amalkan makan EPO sehari 3 biji dari first day period sampai hari dekat2 waktu subur dan sambung balik 1st day  period pada bulan berikutnya.. sebab EPO ni boleh menyebabkan keguguran kalau mengandung..jangan makan EPO kalau mengandung ye . lepas tu aku makan ASID FOLIK  sebiji setiap malam dan VITAMIN E 400 ui sebiji setiap pagi. member aku jugak sunggest aku minum ANMUM MATERNA sebab kandungan anmum materna tu bagus untuk uterus. ada folat jugak. jadi aku minum segelas setiap pagi dan segelas sebelum tidur, aku bukan peminat susu tapi aku cuba jugak ANMUM MATERNA COKLAT..ok la rasa dia ala2 milo gitu. 3 bulan aku amalkan makan sume benda tu tanpa miss..ye aku serius untuk mengandung.Julai, Ogos, September..Alhamdulillah period aku teratur dengan jayanya..kalau beza pun dalam sehari dua. Masuk Oktober aku pelik, kenapa period aku kacau lagi..tak datang pulak..aku beli pregnancy test tapi takut nak cek sebab aku dh beberapa kali terkecewa dengan keputusan satu garis. sehari, dua hari, tiga hari..satu pagi yang hening aku terbuka hati untuk test..ternyata keputusannya membuat aku dan suamiku tak henti tersenyum.


ALHAMDULILLAH..syukur Ya Allah




 Apsal ade 2? sebab aku tak puas hati 1st test tu. so aku gi beli lagi satu.. :) so, sape kata orang gemuk takleh mengandung?? stabilkan hormon anda, amalkan bacaan Yasin setiap malam, mintalah doa daripada-Nya..IsyaAllah..DIA MAHA MENDENGAR..aku sekadar berkongsi pengalaman sebab aku nak kongsi kegembiraan aku dengan semua..tak salah kita usaha kan.. :)



               

17 comments:

gadis kepastian said...

tahniah awak...=)

Unknown said...

tq sya :)

azura ismail said...

yup jan..ms tau tu mmg pasti xhenti snyum..best sgt waktu pregnant...jga molek2 tau..xpyh angkat2 berat d awal kehamilan ni..nt dh msuk 3bln bru ok..aku doakan sume slmt..bby dlm perut duk molek2 deh..ummi zura n irdina waiting 4 u sayang..hehe

Anonymous said...

wew..tahniah jan :) wahh tupe hepi aku

nurryama said...

TAHNIAH!......HAPPYNYE sy baca..usia perkahwinan kita lebih kurang....niway take care yer...jaga kandungan mcm jaga nyawa sendiri tau...Semoga selamat sampai melahirkan dan dapat tgk baby membesar dpn mata. =)

Unknown said...

Zura : baby said tggu sy ummi zura n kakak irdina.hehe
aku pn xjmpa lg irdina..geram sgt aku tgk pipi dia.

Suda : tq dear :)

Nurryma : thanks..sy dulu pn duk berjauhan ngn hubby, masuk thn ni br duk sama2..Alhamdulillah. utk awk, bykkan brsabar n doa byk2.kalau nk amalkan mcm sy tulis tu boleh. InsyaAllah ada rezeki awak..sy doakan :)

Anonymous said...

nk ikut cr...blh x? sy xgmokkkksss...tp bdn naik skt slps 2 thn kwin...till now xpregnt lg...

sy xpndi bt blog...

Unknown said...

xpe..kita usaha, yg selebihnya serah kat Allah. :)

Babyone a.k.a Fa said...

salam.. firstly congrats sbb da nk dpt baby.. sy terjmp blog ni while searching for 'pil perancang mercilon' cerite sy lebih kurang same cm akak (betul ke akak ni..sy 25thn)sy da kwin msk 9bln.. period sy mmg xteratur since dr ank dare lg..tp pas kwin die jd mkin teruk..smp mmg xle kire waktu subur..berat bdn mmg naik dr 56-68kg skrg ni..doc suggest ambik pil mercilon ni..utk 3bln.sy br ambik 2hr.. takot jugak ade kesan smpgn.. so google2 jmp lak blog ni..bc2..ade cerite gembire ble akak akhirnye pregnant.. sy hrp2 sgt dpt brite gmbira cmni satu hari nnt..mgkn nk amalkan pe yg akak wat nnt..tqvm.. :D

Unknown said...

thanks fa..xsalah usaha asal jgn memudaratkan diri.godd luck :)

Babyone a.k.a Fa said...

ur welcome..rase sonok sgt ble dpt share ngan org yg pnh rase ape yg kite rase kan.. pas bce blog akak..fa tros mkn EPO fa blik setelah lame lupekan die..sbb xnmpk pape kesan +tive pon.. so skrg sy pn mcm org gile gak berusehe.pg mkn EPO ngan monavee..mlm mkn pil mercilon ngan madu+jus delima.. tp sy rase loya+pening la mkn pil mercilon ni.. mcm nk give up jek.. tp hubby soh saba.. cite kt hubby pasal blog akak n susu anmum tu...mcm nk try mnom gak..papepon sy yakin ade rezeki utk sy nnt mcm akak.. :)

Unknown said...

sis, nk tnya...sy pun period x stabil..br2 ni jump doktor. .doktr bg mercilon..gak..diktir sh mkn dalm 3 -4 bulan...erm bru 3 buln kawen..tp x tanda2 pun nak hamil...erm saya respect usaha akk untuk mendptkn zuriat..sy nie dah mcm2..excited nk sgt bby...

nurazlien said...

salam..nk tanya vitamin e 400ui bli dkt mane.ye

nurazlien said...
This comment has been removed by a blog administrator.
nurazlien said...

hai...akak thanks for tips..skrg sy dah preggy 3weeks sjk sbln sy consume epo+vit e+asid folic.....alhamdullilah....

nurazlien said...

hai...akak thanks for tips..skrg sy dah preggy 3weeks sjk sbln sy consume epo+vit e+asid folic.....alhamdullilah....

Unknown said...

Alhamdulillah..excited sgt bila tahu org preggy